Istanbul reprezinta oglinda dorintelor fiecarui turist, rezultatul indelungatei istorii si a impletirii cu succes a doua culturi: cea europeana si cea asiatica. Aici oricine va putea gasi tot ceea ce cauta. Frumusetea locurilor si istoria medievala vor impresiona turistul dornic de a cunoaste si explora. Ritmul de viata alert va impresiona omul de afaceri. Pasionatul de shopping va avea ocazia sa cumpere tot ce si-a dorit, la cele mai avantajoase preturi. Aventurierul se va plimba pe strazile inguste, fara nume si va admira cladirile fara numere. Istanbulul este o impresionanta combinatie de temperamente si stiluri arhitecturale, este intalnirea a doua continente si a doua culturi: Europa si Asia.
Istanbul reprezinta oglinda dorintelor fiecarui turist, rezultatul indelungatei istorii si a impletirii cu succes a doua culturi: cea europeana si cea asiatica. Aici oricine va putea gasi tot ceea ce cauta. Frumusetea locurilor si istoria medievala vor impresiona turistul dornic de a cunoaste si explora. Ritmul de viata alert va impresiona omul de afaceri. Pasionatul de shopping va avea ocazia sa cumpere tot ce si-a dorit, la cele mai avantajoase preturi. Aventurierul se va plimba pe strazile inguste, fara nume si va admira cladirile fara numere. Istanbulul este o impresionanta combinatie de temperamente si stiluri arhitecturale, este intalnirea a doua continente si a doua culturi: Europa si Asia.
Locuri de vizitat:
- Biserica Sfanta Sofia - sau Hagia Sophia. Considerata de unii drept cea de a opta minune a lumii antice tarzii. Aceasta a reprezentat centrul vietii religioase a Impreiului Roman de Rasarit, fiind in aceasta postura timp de 916 ani. Dupa cucerirea turca, a servit drept moschee timp de 482 de ani, iar dupa 1935 a devenit muzeu la initiativa marelui reformator turc Mustafa Kemal Ataturk. Aceasta Biserica a avut o soarta destul de cruda, parbusindu-se de mai multe ori atat in urma unor seisme cat si in urma rautatii umane, ea fiind si jefuita.
O curiozitate a Bisericii este reprezentata de coloana de marmura cu sectiune patrata, plasat in extremitatea de sud-est, in spatiul central. Pe ea exista o amprenta de palma care a intrat in legendele crestine si turcesti. Blocul de marmura cu amprenta plamei a fost adaugata mai tarziu coloanei, fiind adus de la biserica Theodokos. Amprenta este atribuita Sfintei Fecioare, care prigonita de evrei se refugiase in asia Mica impreuna cu Sf. Ioan Evanghelistul, in jurul anului 60 e. N. O alta curiozitate o reprezinta o coloana cu sectiune patrata, plasata in nava de sud. In partea interioara a acelei coloane exista o gaura cu diametrul putin mai mare decat degetul mare al mainii, Este cunoscuta drept coloana care transpira su este considerata miraculoasa pentru vindecarea bolilor de ochi.
O parte din arhitectii acestei Bisericii sunt: Anthemius din Tralles si Isidoros din Millet, nepotul acestuia, Tridates si altii.
- Moscheea Albastra - Dorindu-se sa fie o moschee rivala cu Ayasofya, sultanul Ahmet I a construit Moscheea Albastra intre anii 1609 si 1616, fiind cea mai mare moschee din Istanbul. Moscheea Albastra este una din cele mai faimoase atractii ale Istanbulului, fiind singura moschee din Turcia cu sase minareturi (turnulete), cele mai multe moschee avand doar cate patru, doua sau chiar un minaret. S-a dus vestea ca sultanul -a comnadat arhitectului sau, Mehmet Aga, sa faca o moschee cu minareturi din aur (altin), dar arhitectul a intees ca trebuie sa faca sase(alti) minareturi.
- Palatul Topkapi - Acesta a gazduit toti sultanii otomani pana la regatul lui Abdulmecid I (1839 - 1860), insumand aproape 4 secole. Mahomed al ll-lea a ordonat construirea palatului, imediat dupa cucerirea Constantinopolului in anul 1453. Formei finale a palatului ce acoperea o suprafata de 700.000 de metri patrati, i-a fost adaugata zidul de 1400 de metri lungime. Zidul este strapuns de trei porti principale: poarta Otluk, poarta Demir si poarta Imperiala (Bab-i Humayun), si de inca cateva porti mai mici. Dupa regatul lui Mahomed al Iilea Cuceritorul, palatul s-a dezvoltat constant formand un complex de cladiri si anexe.
- Biserica Cisterna - Aceasta imensa cisterna, fondata de Imparatul Iustinian I, este numita de oameni „Palatul care se scufunda”. Pe locul cisternelor a fost gasita o biserica imensa care este posibil sa fi fost construita in sec al III-lea sau al IV-lea al Epocii Romane si servea ca loc de desfasurare a activitatilor artistice si stiintifice dar si a afacerilor comerciale. Se zvoneste ca pe acest loc se aflau niste gradini care inconjurau coloanele de marmura iar in gradina se afla statuia de bronz a profetului Solomon infatisat cu mana pe barbie uitandu-se amuzat spre Ayasofya.
- Stramtoarea Bosfor - Unul din cele mai strategice canale navigabile, Bosforul face legatura intre Marea Neagra si Marea Marmara iar impreuna cu stramtoarea Dardanele(in turca „Canakkale”) desparte Europa de Asia; este o vale inundata care urmeaza un curs iregular dinspre nord-est spre sud-vest pe o lungime de 32 de kilometri, 730-3300 metri latime si 30-120 metri adancime. Cuvantul Bosfor provine dintr-un cuvant cu origine necunoscuta din limba tracilor. Acest cuvant este interpretat in greaca ca insemnand "Vadul Vacii", din legenda lui Io, una dintre iubitele lui Zeus, care a inotat peste stramtoare ca o vaca urmarita si deranjata incontinuu de mustele trimise de Hera.
- Turnul Galata - Turnul Galata (Galata Kulesi) a dominat Beyoglu (cartier) inca din 1348 el fiind construit de o colonie genoveza ca parte din fortificatie si servea ca turn de observatie. Dupa ce otomanii au cucerit Istanbulul in anul 1453, turnul a devenit inchisoare si hambar naval. In timpul sec al XIX-lea a servit ca punct de observatie pentru desele incendii ce aveau loc in oras deoarece erau multe case din lemn. Din turn se poate vedea o priveliste panoramica minunatata a orasului. Pentru a urca in turn puteti folosi unul din cele doua lifturi care va vor duce pana la etajul 7 al turnului.
- Podul Galata - Podul Galata este cel mai vechi pod peste Golden Horn (estuar si port natural unde navele bizantine si otomane precum si cele comerciale erau ancorate) si a fost construit in anul 1453. Podul are 490 metri lungime, 42 de metri latime, are 22 de pontoane si face legatura intre centrul istoric al orasului si cartierul Eminonu (in acest cartier se afla principalele institutii religioase ale Imperiului Otoman precum si palatul imperial.).
- Marele Bazar - Marele Bazar din Istanbul este una din cele mai mari piete acoperite din lume avand 60 de strazi si 5.000 de magazine, atragand zilnic intre 250.000 si 400.000 de vizitatori. Este cunoscut pentru bijuterii, ceramica pictata manual, covoare, broderii si magazinele de vechituri. Marea majoritate a standurilor sunt grupate dupa tipul de marfa pe care o au expusa, avand o zona pentru produse din piele si bijuterii din aur. Acesta este un important centru comercial inca din anul 1461 el fiind extins in sec XVI-lea in timpul domniei Sultanului Suleyman Magnificul iar in anul 1894 a fost restaurat in urma cutremurului care a avut loc in acelasi an. Marele Bazar are patru porti principale localizate la capetele a doua strazi principale.
- Parcul Miniaturk - Constructia parcului a inceput la 30 iunie 2001 si a durat 2 ani. Miniaturk acopera o suprafata de 60.000 de metri patrati fiind cel mai mare parc de miniaturi din lume. Parcul include 40.000 de metri patrati liberi, 3.500 de metri patrati acoperiti cu diferite constructii, 2.000 de metri patrati cu piscine si canale si o parcare imensa cu o capacitate de 500 de vehicule. Parcul Miniaturk detine in prezent 105 cladiri construite la o scala de 1/25, 45 dintre ele sunt din Istanbul, 45 din Anatolia si 15 sunt teritorii otomane din afara Turciei
- Hipodromul - era o constructie sportiva de sorginte romana, un stadion ingust si mult alungit, care servea multor intreceri sportive, de circ, de gladiatori, festivitatilor in onorarea si celebrarea imparatilor. Era conceput in principal pentru a gazdui intrecerile cu care de curse, intreceri devenite foarte populare la Roma si apoi cu pasiunui exagerate la Costantinopol.Cu timpul Hipodromul, ca loc de adunare masiva a locuitorilor, a devenit si loc de adunari pentru comunicari, de dispute politice, centru civic de dezbateri si chiar loc de manifestari salbatice. Constantin cel Mare a dorit ca acest hipodfrom sa fie o copie a Circus Maximus din Roma. Lungimea noului edificiu de intreceri si adunari era de 450 de metri, cu o latime exterioara de 117,5 m si una interioara de 79,5 m. se estimeaza ca putea primi in jur de 100.000 de spectatori.
- Obeliscul egiptean - cel mai venerabil monument, pastrat pe locul fostului Hipodrom antic. Acesta este adus din Valea Nilului de catre imparatul Theodosius al II-lea.
Lucruri de facut
* Manifestari culturale : Istanbul este centrul de cultura si si arta al Turciei, cu monumentele sale istorice si culturale, cu bibliotecile si universitatile, cu teatrele si salile de concerte, cu galeriile de arta si marile targuri si expozitii. Patrimoniul sau cultural bogat si trecutul milenar de centru urban, orasul Istanbul a fost desemnat pe 13 noiembrie 2006 capitala europeana a culturii in 2010. Cu aceasta ocazie, orasul isi va imbunaati infrastructura cultural artistica.
* Parcuri: Parcul Miniaturk - constructia parcului a inceput la 30 iunie 2001 si a durat 2 ani. Miniaturk acopera o suprafata de 60.000 de metri patrati fiind cel mai mare parc de miniaturi din lume. Parcul include 40.000 de metri patrati liberi, 3.500 de metri patrati acoperiti cu diferite constructii, 2.000 de metri patrati cu piscine si canale si o parcare imensa cu o capacitate de 500 de vehicule. Parcul Miniaturk detine in prezent 105 cladiri construite la o scala de 1/25, 45 dintre ele sunt din Istanbul, 45 din Anatolia si 15 sunt teritorii otomane din afara Turciei. Arhitectura parcului a fost realizata astfel incat sa ii permita parcului sa se dezvolte luandu-se in considerare nevoile si potentialele adaugiri.
Parcul Gulhane este situat langa Muzeul de arheologie, acesta fiind in trecut teren de vanatoare.
* Shopping: Vechi, nou, exotic, antic, kitsch - shoppingul in Istanbul inseamna toate astea si mai mult. Toata lumea stie despre Marele Bazar cu cele 4000 magazine, dar de fapt, intreaga zona inseamna shopping, shopping, shopping din strada in strada. 4000 de magazine inseamna doar o mica portiune din intreg.
De exemplu, Nuruosmaniye Caddesi, estul bazarului, este plin de magazine de bijuterii si buticuri cu opere de arta ascunse pe strazile laturalnice. Exista de asemenea Marketul Egyptean, buticurile si magazinele Beyoglu, magazinele in trend Nisantasi, si numeroase alte complexe comerciale moderne peste tot in oras.
* Viata de noapte si divertisment: Istanbulul ofera o viata de noapte variata si in orice directie doresti. Diversitatea este incredibila, aici gasind cateva centre ale vietii de noapte: Ortakov la Bosfor (partea europeana), strada Istiklal de la Taksim la tunel unde vei gasi multi studenti (partea europeana), Aksaray cu stilul de viata de noapte predominanat turcesc si districul rosu (partea europeana) si kadikoy cu variatele sale oferte de baruri si mici restaurante (partea asiatica).
Turistii trebuie sa stie insa ca atunci cand merg in baruri care nu arata o lista de preturi de afara, desi mai bine nu ar merge in acele baruri, este pentru ca barul nu afiseaza o lista de preturi pentru a ascunde faptul ca o bere poate fi taxata si cu 50$. Daca totusi indraznesti sa intri si nu tii cont de preturi, trebuie sa tii cont de faptul ca daca nu ai suficienti bani sau te hotararsti sa protestezi impotriva preturilor exagerate, personalul va deveni foarte agresiv si nu vor ezita sa te caute de bani sau de carti de credit.
* Sport: Unul din cele mai cunoscute sporturi din Istanbul este fotbalul, unul din cele mai mari stadioane de fotbal din Istanbuk este Ataturk Olympics Stadium. Baschetul este de asemenea foarte popular, Abdi Ipekci Bascketball Arena fiind cel mai mare teren de paschet din oras. Un alt sport foarte popular aici este reprezentat de cursele de masini, iar Pista de curse Istanbul Park a fost construita in 2005 si de atunci a fost gazda Formulei 1, Moto GP si alte curse internationale. Istanbulul etse inconjurat de ape, Marea Neagra, Marmara si Bosforul fiind foarte aglomerate cu barci. In fiecare an sunt curse cu barci, de asemenea si concursuri de inot, de scufundari. Turcii si turistii mai apreciaza si cursele de cai, golful (istanbulul detine 3 terenuri de golf), tenisul.
Istanbulul nu are munti inalti pntru schi, dar sunt cateva partii in orasele apropiate din est. In afara de asta, padurea Belgrade, situata in nordul orasului, este foarte populara in randul celor ce aleg sa petreaca weekendul acolo la un picnic, sau doar sa faca jogging.
Localizare: Istanbulul este singurul oras din lume care se intinde pe doua continente: Europa si Asia. Cea mai mare parte a cartierelor sale se gasesc pe pintenul din extrema sud-estica a Europei, despartita de cele asiatice prin Marea Marmara si Stramtoarea Bosfor. pe partea europeana, Golful adanc Cornul de Aur desparte cartierele europene in doua sectoare: vechiul Constantinopol, la sud si Orasul Nou la nord. Peste ape, pe malul asiatic, se afla vechiul Scutari. Orasul metropola este considerat european deoarece centrul sau istoric si ponderea locuirii de astazi se afla in Europa.
Importanta localitatii: Acesta este centrul uneia dintre cele mai mari aglomerari urbane a continentului si reprezinta principalul pol economic al Republicii Turcia, cu toate ca nu mai este capitala statului.
Legenda spune ca orasul fost construit in 667 i.e.n. de catre fiul regelui Megara Vizas. Dupa numele intemeietorului sau s-a numit Bizant. In anul 330 a fost cotropit de catre romani, imparatul Constantin cel Mare transformandu-l in capitala Impreiului Roman, si dandu-i numele de Constantinopol. imparatul isi dorea ca noua capitala sa depaseasca Roma in frumusete. In anul 1453 orasul a fost cucerit de catre turci, devenind astfel capitala Impreiului Otoman si luand numele de Istanbul.
Avand o pozitie geografica de exceptie, Istanbulul a devenit unul dintre centrele comerciale importante ale Eurasiei, fiind preferat pentru organizarea expozitiilor si congreselor internationale.
Climat si sezon propice: Istanbulul are un climat temperat mediteraneean cu influente maritime. Temepreturile de aici sunt influentate de doi curenti maritimi, vantul de nord-est numit Poyraz, care aduce aer rece din intinsul Marea Neagra si vantul de sud-vest, numit Lodos, care aduce aer cald din Marea Mesiteraneana. Vara este in general calda si moderat uscata, cu numai circa patru zile de ploaia in lunile iulie si august. Temperaturile extreme, de peste 32 grade c sunt depasite numai de maxim 5 ori pe an. Iernile sunt mult mai friguroase si umede, cu o medie de 5 grade C cu optsprezece zile de precipitatii in decembrie si ianuarie. O zi medie de iarna nu beneficiaza decat de maxim 3 ore de soare. Se inregistreaza in medie 21 de zile de ger si zapada anual, urmate de curenti calzi si invers.
Asupra orasului circula un foarte puternic si constant curent de umiditate care ajuta caldura moderata din timpul verii. Umiditatea este mai prezenta dimineata, atunci cand poate atinge des 80% si aduce ceata foarte frecvent. Ceata acopera orasul circa 28 de zile pe an, mai intens in timpul iernii. Furtunile apar de obicei vara, in medie de 23 de ori, iar ploile importante cad in circa 124 de zile, adunand circa 844 mm de precipitatii pe metru patrat. temperatura maxima de 40,5 grade C a fost atinsa pe 12 iulie 2000, iar temperatura minima a ajuns la -16,1 grade C pe 9 februarie 1927.
Infrastructura: Istanbulul dispune de transport aerian, feroviar, rutier si de reteaua de transport turistic urban.
- Transportul aerian: orasul dispune de doua aeroporturi. Cel principal - Aeroportul Ataturk, situat inspre Vest la 23 de km de centrul orasului si aeroportul International Sabih Gokcen, mai mic, situat inspre est la 50 km distanta. de la aeroport se poate ajunge in oras cu taxiul sau cu trenul, iar apoi cu tramvaiul care merge direct ;a Sultanahmet. Puteti folosi si autobuzul care va duce direct in piata Taksim din centrul Istanbului.
- Transportul feroviar: caile ferate ofera aceasta posibilitate calatorilor, destinat in special celor ce prefera acest mod de a calatori. in Istanbul este gara Sirkeci sau Gara Istanbul, pe partea europeana, iar pe partea asiatica este Gara Haydarpasa.
- Transportul rutier (Transportul turistic urban) :regia autonoma de transport in comun din Istanbul are in componenta numeroase autobuze, al caror orar nu prea este respectat. De asemenea, aveti posibilitatea de a merge cu metroul, care are doua linii - una subterana si una de suprafata, iar la dispozitia turistilor mai stau si tramvaiele. Un alt mijloc de transport important, dar putin neobisnuit sunt barcile si vapoarele cu abur.
20 de ani de experienta si expertiza in serviciile de vacanta personalizate.
Newsletter saptamanal!